سئو برای Canonical Tags
تگ کنونیکال یا Canonical URL Tag چیست؟ مجید عابد
در چنین مواردی، باید از هدرهای HTTP برای تنظیم قوانین متعارف استفاده کنید. همچنین میتوانید از یک canonical در هدرهای HTTP در صفحات وب استاندارد استفاده کنید. از سال 2011 به بعد پس از ارائه الگوریتم پاندا، توجه به کیفیت محتوای ارائه شده در وب سایت ها و پیش گیری از تولید محتوای تکراری اهمیت بسیاری پیدا کرده است. مسئولیت اجتماعی آکادمی وبسیما این است که به جای نقد کردن دیگران، خودمان وارد عمل شویم و با تالیف منابع با کیفیت آموزش سئو با هدف انتقال دانش، کیفیت محتوای وب فارسی را چند قدم به جلو پرتاب کنیم. اگر از وردپرس استفاده میکنید به صورت پیش فرض ساختار صفحه بندی نظرات در آن پیاده سازی شده است.
اما گوگل این روش رو توصیه نمیکنه و به احتمال زیاد این تگهای Canonical رو نادیده میگیره. همه صفحات سایت ما قابلیت دسترسی با آدرسهای https و http یا www را دارند، ولی گوگل فقط یکی از آنها را برای نمایش در صفحه نمایش جستجو انتخاب میکند. اگر تگ کنونیکال را به درستی انتخاب نکنیم، مدیریت این url ها سخت خواهد شد. تگ کنونیکال را میتوان به صورت خود ارجاعی در صفحات مهم سایت که میخواهیم به گوگل معرفی کنیم، به کار برد. برای مثال فرض کنید در میان سه صفحه مشابه (x y z)، صفحه x از اهمیت بیشتری برخوردار است و شما میخواهید این صفحه را به عنوان نسخه اصلی به گوگل معرفی کنید.
با این حال، اگر بهدرستی استفاده نشوند، گوگل بنا به تشخیص خود نسخه اصلی صفحات را انتخاب میکند و ممکن است کل وبسایت یا برخی صفحات بهطور کامل توسط گوگل نادیده گرفته شوند که میتواند فاجعهای برای ترافیک و سئو باشد. سلام دوست عزیزصفحات دسته بندی و برچسب معمولا موضوعی مشخص داشته و گلچینی از مقالات را در اختیار کاربر قرار میدهند. اگر محتوای یک دسته بندی همه مقالات (یا همان لندینگ بلاگ) است از ابتدا تولید آن کار درستی نیست. در چنین مواردی که کدنویسی اختصاصی بوده و ارتباط با طراح سایت سخت است، میتوانید از گوگل تگ منیجر برای مدیریت تگ کنونیکال استفاده کنید. زمانیکه با استفاده از تگ Canonical یک صفحه را بهعنوان آدرس اصلی به گوگل معرفی میکنیم، هر لینک داخلی و خارجی که به نسخههای جانبی داده شود به این صفحه نسبت داده شده و ارزش و اعتبار همه آنها در یک جا جمع میشود. تا قبل از حضور کنونیکال در صفحه، لینک گرفتن صفحات جانبی برای ما خطرناک بود ولی با استفاده از آن عملا از نظر گوگل همه لینکها به نسخه اصلی ارجاع داده میشوند.
تعداد صفحات سایت خود را در 4 ضرب کنید، حالا اهمیت تگ Canonical و تاثیر آن بر سرعت ایندکس سایت را به خوبی درک میکنیم. البته در این مورد خاص بهترین پیشنهاد این است که سه حالت جانبی بر روی آدرس اصلی ریدایرکت 301 شوند و نسخههای جانبی بهکلی در دسترس گوگل نباشند. برای آشنایی کامل و مشاهده نمونه کدها به مقاله ریدایرکت 301 چیست مراجعه کنید. کنونیکال در واقع یک تگ از نوع Link است که در head صفحه قرار گرفته و آدرس بهترین نسخه از این محتوا را به گوگل معرفی میکند. این تگ هیچ تاثیری در محتوای صفحه، تجربه کاربر و نحوه نمایش آن ندارد در نتیجه کاربر متوجه حضور یا عدم حضور Canonical در صفحه نمیشود.
حالا بریم ببینیم این مشکلات چی هستن و چطور میتونیم اونها رو رفع کنیم. البته اگر SSL سایت شما از HTTPS به HTTP تغییر کرده، باید برعکس این ساختار عمل کنید. بنابراین، بهتر است فقط یکی از این تگها را استفاده کنید و هدف خود را واضح مشخص کنید.
گوگل در برخورد با محتواهایی که تکراری به نظر میرسند، دچار گیجی میشود. یعنی منطقاً نمیتواند قبول کند که دو صفحه از یک سایت برای کلمه کلیدی یکسانی بهینه شدهاند. یادمون باشه در کنار فوایدی که تگ کانونیکال داره، استفادهی اشتباه از اون میتونه برای وبسایت ما مشکل ایجاد کنه. اگر در زمینه سئو فعالیت میکنید، احتمالا اصطلاح لینک یا تگ کنونیکال (Canonical Link) یا لینک کانونی را شنیدهاید. اگر نمیدانید این اصطلاح در سئو به چه معنا است و چه تاثیری در بهینه سازی موتورهای جستجو دارد، در ادامه با من همراه باشید.
در انتهای این صفحه با دو گزینه روبرو هستیم؛ User canonical و Google canonical. اگر یوزر کنونیکال و گوگل کنونیکال مانند هم بودند، یعنی گوگل URL که ما به عنوان کنونیکال معرفی کردهایم، پذیرفته است. در چنین شرایطی ممکن است آن صفحه جایگاه خود را از دست بدهد و اطلاعات آماری که در سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس یا هر ابزار تحلیلی دیگری برای آن ثبت شده، دستخوش تغییر و عملاً غیر قابل تحلیل شود. به رباتهای گوگل میگه که چه صفحاتی باید ایندکس بشن و کدومها باید نادیده گرفته بشن. اما من به عنوان کسی که سالهاست توی این زمینه کار میکنم، بهتون پیشنهاد میکنم که حتماً این مشکلات رو شناسایی کنین و سریعاً برطرفشون کنین. همونطور که میدونین، پیدا کردن مشکلات سئو کار راحتی نیست و مشکلات مربوط به کنونیکال هم از این قاعده مستثنا نیستن.
یکی از ابزارهای خیلی کاربردی، Screaming Frog هست که کل وبسایتتون رو کرال میکنه (خزش) و صفحات مشابه و تکراری رو براتون لیست میکنه. این ابزار URLهای تکراری رو با معیارهای مختلف مثل متا تگها، عنوانها یا حتی محتوای داخل صفحه بررسی میکنه و بهتون میگه که کجاها نیاز به اصلاح دارین. ابزارهایی مثل SEMRush ،Siteliner یا Ahrefs هم میتونن بهتون کمک کنن تا صفحات تکراری رو شناسایی کنین. این ابزارها بهصورت خودکار مشکلات محتوای تکراری رو پیدا میکنن و بهتون گزارش میدن. سلام دوست عزیزاگر قصد دارید یک صفحه هدف برای این عبارت داشته باشید بهتر است یک دسته بندی یا برچسب به نام “خوشبو کننده” داشته باشید. آنچه در این مقاله با هم بررسی کردیم به ما کمک میکند که در مورد صحتِ انتخاب آدرس کانونی تصمیم گیری کنیم.
به عکس زیر که منبع کد صفحه دوم این دسته بندی است نگاه کنید، آدرس صفحه اول دستهبندی به عنوان تگ کنونیکال برای همه صفحات تعریف شده است. اینجا میتوانید تمام صفحاتی را ببینید که برای این کوئری در نتایج گوگل نشان میشود. اگر بیشتر از یک URL میبینید، ممکن است مشکل کنیبالیزیشن وجود داشتهباشد.برای اطمینان از وجود همنوعخواری، به دنبال محتوای تکراری یا هدف یکسان در این چند URL باشید. در مقابل، اگر رتبهبندی آنها درست و بدون نوسان پیش رفته و اهداف متفاوتی دارد، شاید فقط دابلریزالت (double result) رخ داده باشد. رقابت دو یا چند صفحه را از یک دامنه یا رقابت کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی واحد، هم نوع خواری (Cannibalization) میگویند. در چنین شرایطی گوگل برای تشخیص اولویت صفحات سایت برای یک کوئری (Query) خاص دچار مشکل میشود.
موارد دیگری نیز برای تولید صفحات با محتوای تکراری و آدرس مجزا وجود دارند ولی تصور میکنم که به اندازه کافی با دلایل مختلف تولید این صفحات آشنا شدیم. حالا که صحبت به اینجا رسید بهتر است با معیارهای گوگل برای تعیین نسخه اصلی هم بیشتر آشنا شویم. طراحی یک آدرس مجزا برای نسخه موبایل، استفاده از فریمورک AMP، داشتن نسخه Print اختصاصی و استفاده از RSS در سایت را میتوان نمونههایی از تولید صفحات با آدرسهای مجزا ولی محتوای یکسان دانست. هریک از این صفحات نیازمند یک تگ Canonical هستند که به نسخه اصلی لینک شده باشد. تگهای Canonical که به صفحات غیر موجود اشاره میکنن، گوگل رو برای کراول و ایندکس کردن محتوای سایتت به مشکل میاندازن و ممکنه به رتبهبندی سایتت آسیب بزنن.
بهطورکلی این ابزارها امکان بررسی کامل صفحات سایت و شناسایی URLهای تکراری را فراهم میکنند. با استفاده از ابزارهای نام برده میتوانید بهمرورزمان عملکرد و رتبه بندی وبسایت در نتایج جستجو را بهبود دهید. پیشنهاد میکنم صفحه دسته بندی را از طریق لینک سازی داخلی و خارجی تقویت کنید. تگهای Canonical میتوانند، به موتور جستجو بگویند که کدام وبسایت حاوی نسخه اصلی محتوا بوده و کدام وبسایت آن را دوباره منتشر کرده است. بسیاری از صاحبان وبسایتها از وبسایتهای دیگر برای انتشار محتوای خود (چه برای اهداف تبلیغاتی یا موارد دیگر) استفاده میکنند. در این حالت، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام وبسایت منبع اصلی این محتوا است و باید بهعنوان نتیجه جستجو نمایش داده شود و کدام وبسایتها فقط آن را تبلیغ میکنند.
در تجارت نیز به معنی جذب سود یکی از محصولات یا خدمات توسط محصولات دیگر است. در این مطلب از بخش آموزش سئو در بلاگ پارسپک به معرفی مفهوم کنیبالیزیشن کلماتکلیدی، انواع آن و نحوه جلوگیری و حتی پیشگیری از آن میپردازیم. گرچه اجباری برای استفاده از تگهای کنونیکال ارجاعی وجود ندارد، اما باز هم توصیه میشود تگهای کنونیکال خود را از این نوع انتخاب کنید. به این دلیل که این نوع تگ واقعا مشخص میکند که کدام صفحه باید ایندکس شود یا URL زمانی که ایندکس می شود باید چه باشد. در بخشهای بعدی مفصلتر دربارهٔ کاربردهای تگ کنونیکال در وردپرس صحبت میکنیم. یعنی ممکن است گوگل بهجای کشف محتواهای مهم دیگر سایتتان، بیشتر زمان را صرف خزش در چندین نسخه از یک صفحه کند.
بله، حتی اگر صفحهای هیچ لینک داخلی یا خارجی نداشته باشه، تگ کنونیکال هنوز میتواند به گوگل بگه که این صفحه به کدام URL اصلی مربوطه. البته برای اینکه صفحات به درستی ایندکس بشن، داشتن لینکهای داخلی و خارجی هم ضروری است. بنابر گایدلاینها، گوگل فرض میکند همه URLهایی که در سایتمپ گنجانده شده، به عنوان کنونیکال پیشنهاد شدهاند یا حداقل پیجهای مهمی در سایت شما به شمار میآیند. البته هیچ ضمانتی وجود ندارد که موتورهای جستجو همه URLهای درون سایتمپها را به عنوان کنونیکال حساب کند. ولی برای سایتهای بزرگ این یکی از سادهترین راههایی است که نشان دهیم کدام محتوا برای ایندکس شدن مدنظر ماست.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر کدام از این روشها در جای مناسب خود باید استفاده شوند. بنابراین، افزودن یک کاننیکال خودارجاعی به URLهای سایت شما یک حرکت «دفاعی» خوب در سئو است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. با ابرسرورها میتوانید سرور با سیستمعامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. جالب است بدانید که نرمافزار crm، یکی دیگر از خدمات ایران سایت است که برای مدیریت تعامل با مشتریان عزیز است.
در ادامه مقاله بیشتر درباره تفاوت ریدایرکت ۳۰۱ و تگ کنونیکال صحبت میکنیم. نظر شما در خصوص تگ کنونیکال چیست؟ شما میتوانید سوالات خود را در این زمینه در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید. البته میتوان از این روش برای صفحات عادی HTML نیز استفاده کرد و تفاوتی با روش تگ canonical ندارد. Canonical URL همان آدرسی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو آن را به جای سایر صفحات ایندکس میکنند. برای مطالعه بیشتر درباره نحوه اعلام تگ کنونیکال در http هدر این مقاله را بخوانید. ابتدا نیاز هست به فایل .htaccess دسترسی داشته باشید و بعد باید بدانید چه فایلی را قصد دارید بر روی چه آدرسی کنونیکال کنید.
شباهت زیاد کلمات کلیدی این دو صفحه، باعث میشود رباتهای گوگل در تفکیک این دو صفحه دچار مشکل شوند، یکی از آنها ایندکس نشود یا حتی دچار کنیبالیزیشن شوند. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر، مقاله «کنیبالیزیشن چیست؟» را مطالعه کنید. ما در این مقاله سعی کردیم به شما در مورد تگ کنونیکال اطلاعات کامل و کافی را ارائه دهیم و شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم. با بکارگیری نکات به کار برده شده در این مقاله، میتوانید تگ کنونیکال را به درستی به کار برده و تاثیر مثبت آن را در سئو سایت خود مشاهده نمایید. در اینجا، استفاده از تگ کنونیکال برای هر دو نسخه به URL اصلی محصول، مانند example.com/product، باعث میشود که اعتبار سئو به صفحه اصلی محصول هدایت شود.
درج برچسبهای کنونیکال در این وبسایتهای خارجی به حل این مشکل و تبلیغ نسخه اصلی صفحه در جستجوی Google کمک میکند. پیشنهاد میشود ابتدا مقاله موتورهای جستجو چگونه کار میکنند و ساختار URLهای وب سایت را مطالعه بفرمایید. هر موتور جستجو هنگام ایندکس کردن آدرس صفحات احتمالا برای هر صفحه با چندین URL مختلف مانند نسخه موبایل، نسخه https، فیلترهای جزییات محصولات در فروشگاه ها و … روبرو میشود که محتوای مشابه و یکسانی دارند. صفحات تکراری در سایتها از جمله مشکلاتی است که ممکن است به صورت خواسته و یا ناخواسته برای هر سایتی رخ دهد. اگر از سئو اطلاعاتی داشته باشید، احتمالاً باید بدانید صفحات تکراری و مشابه، امتیاز منفی برای رتبه گرفتن سایت در گوگل به شمار میرود و حتی ممکن است که جریمه گوگل را به دنبال داشته باشد. از این رو، ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم در مورد تگ کنونیکال (Canonical Tag) صحبت کنیم، تکنیکی که مشکل صفحات تکراری در سایت را حل کرده و از دریافت امتیاز منفی گوگل جلوگیری میکند.
بله، تگ Canonical میتونه به بهبود سئو سایتت کمک کنه و از جریمههای مربوط به محتوای تکراری جلوگیری کنه. راستش را بخواهید اگر موضوعی به نام Duplicate Content وجود نداشت، هیچکس هم نمی خواست بداند که اصلا Canonical tag چیست و چه اهمیتی دارد. درباره اینکه Duplicate Content چیست در مقالات قبلی صحبت کرده بودیم اما جا دارد که اینجا هم به این موضوع اشاره کنیم. Duplicate Content برعکس Canonical tag با اینکه اسم و مفهوم ساده ای دارد، موضوع پیچیده ای است. Duplicate Content یا محتوای کپی زمانی بوجود می آید که دو صفحه با محتوای یکسان (یا خیلی شبیه به یکدیگر) داشته باشیم که در دو URL کاملا متفاوت از هم باشند. یکی از رایجترین مشکلات سایتهای فروشگاهی، وجود صفحاتی است که از نظر کلمه کلیدی اصلی به هم شباهت زیادی دارند، ولی نمیتوان آنها را در یک صفحه قرار داد؛ مانند صفحه «خرید تلویزیون» و صفحه «قیمت تلویزیون».
در این صورت اعتباری که این بکلینکها به هر یک از این صفحات میدهد، کمتر خواهد بود. بهاینترتیب، بهینهسازی خارج از صفحه (Off-page SEO) هم تحت تأثیر همنوعخواری صفحات قرار میگیرد. در هر صورت سادهترین راه تعریف تگ کنونیکال در وردپرس برای یک سایت بزرگ، استفاده از سایت مپ است. با این روش بهراحتی میتوانید به گوگل نشان دهید کدام صفحات سایت برایتان مهمتر هستند. بسیار پیش می آید صفحه اصلی یک وب سایت که توسط یک طراح سایت تازه کار طراحی شده از نظر گوگل داپلیکیت شناخته شود. در چنین شرایطی استفاده از تگ canonical برای فهماندن صفحه اول وب سایت به گوگل بسیار حائز اهمیت است.
به یاد داشته باشید که اگر دردو صفحه با محتوای متفاوت از کنونیکال استفاده کنید، گوگل این برچسب را نادیده میگیرد. به عنوان مثال اگر از UTM لینکها استفاده میکنید و صفحات با محتوای تکراری بوجود آمده، بازهم باید امکان ایندکس شدن توسط گوگل را فراهم کنید. تگ Canonical چیست - درک نحوه استفاده از تگ کنونیکال و مفهوم Canonicalization در تنظیم URLهای سایت بسیار با اهمیت است. تگ کنونیکال باعث جلوگیری از بروز مشکل محتوای تکراری (Duplicate Content) در سئو شده و منجر به ایندکس شدن نسخه اصلی از صفحات مشابه میشود. حالتهایی پیش میآید که یک محتوا یا یک محصول با چند URL مختلف در دسترس هستند و در نتیجه سایت دارای محتوای تکراری است. در این شرایط با استفاده از تگ کنونیکال (Canonical Tag) میتوان این صفحات مشابه را بدون آسیب به سئوی سایت حفظ کرد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری